Blogin kävijämäärä vuodessa eli mitä blogissa kannattaa mitata

Blogin kävijämäärä vuodessa

Blogin kävijämäärät vuodessa, kuukaudessa tai päivässä on yksi tapa verrata oman blogin menestystä muihin. Syyskuun 21. päivä 2016 on kulunut vuosi siitä, kun julkaisin ensimmäisen kirjoituksen responsiivisista sloganeista täällä blogissani. Keräsin tähän bloggaamista, sen tavoitteita ja tuloksia käsittelevään juttuun perustiedot tuon ensimmäisen vuoden ajalta.

Yhdistin Google Analyticsin ja datan visualisointityökalu Tableaun ja tein alla olevan interaktiivisen dashboardin eli räpläiltävän kojelaudan. Voit valita tarkasteltavan ajanjakson ja sen näytetäänkö kuvaajissa sessiot, sivunäytöt vai uniikit sivunäytöt.

Metriikoista mukaan tähän perusnäkymään valitsin seuraavat:

  • Vierailut (Sessions)
  • Sivunäytöt (Pageviews)
  • Keskimääräiset sivunäytöt / vierailu (Avg. Pages / Session)
  • Keskimääräinen välitön poistumisprosentti (Avg. Bounce rate)
  • Keskimääräisen sivulla vietetyn ajan (Avg. Time on page)
  • Sivun nimet (Page title)

Blogin kävijämäärät vuodessa ja muut huomiot

Vuoden aikana blogissani kävi noin 6 600 kävijää, jotka vierailivat sivulla noin 9 000 kertaa. He viettivät yhdellä sivulla keskimäärin vähän alle kaksi minuuttia ja kävivät yhden vierailun aikana keskimäärin 1,2 sivulla. Julkaisin uuden jutun noin kahden viikon välein ja yhteensä niitä oli vuoden aikana kolmisenkymmentä.

Suosituimmat sivut koko vuoden aikana olivat etusivun lisäksi Martti Joenpolven kirjoituskilpailun voittamisesta kertova juttu sekä Lapland Hotel Oulun hotelliarvostelu. Kolmanneksi kipusi ilmainen slogangeneraattori.

Kuvaajasta näkee, että vierailujen keskimääräiset lukumäärät ovat hitaassa nousussa. Kuvaajassa näkyy myös neljä piikkiä, jotka nousevat paljon muita korkeammalle. Ne ovat liittyvät seuraaviin juttuihin:

Nämä jutut saivat tavallista enemmän liikennettä sosiaalisesta mediasta ja useat myös saivat myöhemmin lisäliikennettä hakukoneista. Etenkin Martti Joenpolven kirjoituskilpailujuttuun tullaan hakusanoilla ”kirjoituskilpailu” ja sen muunnoksilla.

Yhteistä kaikille jutuille oli se, että julkaisun aikaan oli suurin piikki kun jaoin niitä Facebookissa ja Twitterissä. Monia juttuja ei ensimmäisten päivien jälkeen ole luettu käytännössä ollenkaan, lähinnä siksi, että niitä ei ole optimoitu millekään hakusanalle. Esimerkiksi Plastic Trashbags and Piparcakehouses -tuotesijoittelunaljailu on näyttänyt julkaisun jälkeen keskimäärin nollaa kävijää.

Mikä on hyvä kävijämäärä vuodessa?

Paljonko sinulla on kävijöitä tai sessioita päivässä, kuukaudessa tai vuodessa? Mikä on hyvä määrä?

Ensimmäisen bloggausvuoden alkupuolella oli useita päiviä, jolloin sessioita oli alle viisi. Vuoden aikana osa jutuista alkoi nousta Googlen hakutuloksissa, jolloin keskimääräinen päivävierailumäärä nousi kaksinumeroisiin lukuihin. Se, mikä on hyvä kävijämäärä päivässä, riippuu täysin siitä, mitä haluat blogillasi tehdä ja mitä yleisöä tavoittelet.

Itse olen tyytyväinen siihen, että liikenne nousee ylöspäin ja orgaaninen liikenne kasvaa. Pienehköt kävijämäärät kertovat kuitenkin siitä, että blogillani ei ole muuta identiteettiä kuin omani. Se ei ole kirjablogi, sijoitusblogi, analytiikkablogi, novelliblogi, hupailublogi vaan vähän kaikkea noita, samaan tapaan kuin minäkin. Ehkä siksikin on ymmärrettävää, että blogin nimi on Jukka Ahola.

Valitsemalla jonkin noista osa-alueista blogini pääaiheeksi se pärjäisi varmasti liikenteen kannalta paremmin. Harvaa kiinnostaa Jukka Ahola, Pertti Virtanen tai Minna Koivisto; Useaa kiinnostaa romaanin kirjoittaminen, kirjoituskilpailut ja jopa lukeminen.

Mitä blogissa kannattaa mitata?

Dashboardiin keräämäni metriikat eivät vielä kerro paljoakaan. Big dadankin aikakaudella pitää muistaa perusasiat: aseta ensin tavoitteet, mieti miten mittaat onnistumista, pyri tavoitteeseesi ja vasta sitten mittaa, miten kävi.

Tämä on markkinoinnin tripla-T:

Tavoite > Teko > Tulokset

Kävijöiden määrä ei varmaan koskaan ole blogin varsinainen tavoite. Jos se olisi, sitten voisit käyttää päivät naputellen kännykällä, läppärillä ja isoäidin pöytäkoneella vierailuja omalle sivullesi. Omien vierailujen kerryttäminen olisi teko, jolla pääset tavoitteeseen. Ja jos olisit määritellyt tavoitteen mahdollisimman suureksi määräksi kävijöitä, niin nyt olisi aika poksauttaa smurffilimukka, sillä tulokset olisivat varmasti mieleisiä.

Mitä blogissa sitten kannattaa tavoitella, eli mitata?

Hipsteriseksuaalit mittaavat engagementtiä (jakoja, kommentteja, tykkäyksiä…), massimot rahaa ja konversioita, huopahattumuotibloggarit somesomesome-seuraajia. Jotkut markkinoinnissa marinoitumattomat tavoittelevat jotain ylevää, kuten itsensä ilmaisua.

Kävijöitä yleensä mitataan tai mietitään siksi, että liikenne ylipäänsä on edellytys sille oikealle tavoitteelle. Jos tavoitteeni on myydä e-kirja joka kymmenennelle vierailijalle tai saada kävijä klikkaamaan mainoksia, niin blogini kävijämäärä korreloinee lompakkoni paksuuden kanssa.

Mitä minä tavoittelen blogillani?

Joskus tuntuu, että vastassa on vuori. Ihmisvuori.

Sillä ihmisvuorella on nimi: Jouko Ahola. Maailman vahvin mies. Viikinki.

Jos kirjoitat Googleen Jukka Ahola, saattaa olla, että Google päättää, että tarvitset  raakaa voimaa puolinokkelan tekstinikkarin sijaan. Yksi blogini tärkeimmistä tavoitteista tällä hetkellä on omistaa oma palani internetistä. Sitten kun minulla on jotain mitä myydä, olen jo askelen edemmällä.

Mitä sinä voit tavoitella blogillasi?

Muista tripla-T: Tavoite > Teko > Tulokset.

Aseta tavoite, tee teko, arvioi tulokset. Huuhtele ja toista. Ryöppää vielä kerran. Rinse and repeat. Helan går.

Kirjoittaja on oululainen copywriter, joka uskoo, että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. Jaa tämä juttu somessa, sillä #SharingIsSharing.

Blogin kävijämäärä vuodessa

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia