Hyvä briiffi ja muita taruolentoja

Posted on Categories Uncategorized @fiTags 0
Hyvä briiffi

Tämä kirjoitus on katkelma Suomen ensimmäisen copicirioittajan, Ensio Karleenkorvan, muistiinpanoista Hea Briif ja muitten taruoliojoiden makuusiat. Tämä kaikkien copywritereiden ja mainnonnantekijöiden raamattu on suurelle yleisölle tuntematon, mutta todellisten konnössöörien rakastama klassikko. Julkaisen nyt osioita siitä kirjoitusasultaan pitkälti modernisoituna.

Alkupuhe, eli miksi kaikki kaunis tahtoo kuolta vaan

Sanomalehti on tappanut julisteentekijän, hänet on kohdannut liikuteltavan painokirjaimen dysruptsioni, eli kansankielellä martokeskeymä. Tämän menetyksen ajamana olen päättänyt kerätä tähän vaatimattomaan kirjaseen niitä mainoselon ilmiöitä, joiden pelkään joko kokevan koruttoman unohduskuoleman tai nousevan pheenix-linnun lailla kerran hautaan jo mentyään.

Asappi nirhasi ajattelun

Kun aloitin mainostyöstämisen, asiakas saattoi pyytää julisteen ensi vuoden juhannustansseihin kun jouluakaan ei vielä ollut vietetty. Ciire, ciire on vallannut kaikki tyynni. Viime vuosikymmenenä olen huomannut, että suurin osa reklaamitöistä on niin kutsuttua ”asappijopia”, jonka uumoilen olevan perua Ruotsinmaalta. Eräskin asiakas halusi kaupan akkunaan iskusanat vain kolmen kuukauden varoajalla. Yleensä olen ajatellut iskusanoja vain perunaa mullittaessani joten näin tämäkin ”asappijopi” pilasi hartaudella haudutetun työtavan.

Serkkupoika kutsui pikapalixeen

Sukulaismieheni Vartiolan Pertti eli Pylly-Pertti on harvasanainen mies. Hänen emäntänsä kertoman mukaan Pertti on kerran aloittanut keskustelun ristiäisissä ja lopettanut ristiruukun äärellä. Marraskuun tienoilla viime vuonna Pertti kuitenkin lähetti sanan postimiehen välityksellä, että haluaisi tulla vieraisille tärkeää asiaa toimittamaan: ”Pikapalixeen.” Vastasin saman posteljoonin kautta, että hän on tervetullut milloin vain vaikka en tunnistanut tätä erityistä sanaa, johon Pylly-Pertti oli selvästi viehtynyt.

Seuraavana kesänä Pertti ilmaantuikin pystykorvansa kanssa ja melkoisessa kiireessä tuntui olevan, koska lähti jo kun pihlajanmarjat olivat vielä kovia. Alkuperäisestä asiasta ei Pertti halaistua sanaa virkkonut, taisi vielä pureksia miten parhaiten taitaisi asiansa suuhun sijoittaa.

Hyvä briiffi ja odotusten manageratsioni

Ekspektatsioonin manageeraus, eli odotusten hallinta on mainosgubbelin tärkein taito. Korhosen matruunalle kerran taisin osuvasti sanahtaa, kun hän minulta pyysi, että voisinko tehdä hänelle reklaamin. Kenelle, miksi, milloin ja mitä, hälle luritin vastaukseksi. Hää katsoi pitkähän ja sanoi, että tyhymä kyssyy jos ei tiä. Minä sen reklaamin tein ja molemmat olimme lopputulemaan hyvin tyytymättömiä. Näin se käy.

Kirjoittaja on markkinoinnin ammattilainen, joka on lukenut hyvän briiffin olemassaolosta mutta ei ole koskaan tehnyt tai nähnyt sellaista luonnossa.

Hyvä briiffi

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia