Millainen on hyvä call-to-action? | 65 esimerkkiä suomeksi ja englanniksi

Hyvä CTA ja sen rakenne

Hyvä call-to-action, eli CTA, kertoo kirkkaasta ajattelusta: mitä haluat asiakkaan tekevän seuraavaksi ja mitä hyötyä siitä hänelle on? Tästä jutusta saat vinkkejä call-to-actionin luomiseen sekä 65 esimerkkiä suomeksi ja englanniksi. Tilaamalla uutiskirjeen saat tulostettavan lunttilapun, jossa on yhteensä 85 esimerkkiä.


Mikä on call-to-action, eli toimintakehoite?

Call-to-action eli CTA on markkinoinnissa se hetki, kun ensitreffien jälkeen laitat silmät kiinni ja nojaat vähän lähemmäs, kostutat huuliasi ja kuiskaat: ”Suutele minua nyt ilmaiseksi – tarjous voimassa rajoitetun ajan.”

Call-to-action on se, mitä haluat keskustelukumppanisi – asiakaspersoonasi eli Torstin – tekevän seuraavaksi. Tilaavan uutiskirjeen, ottavan yhteyttä, lukevan seuraavan jutun, ostavan tuotteen, tilaavan palvelun… Hyvä call-to-action on laajempi asia kuin pelkkä nappula ja vähän tekstiä: se on kommunikaatio toiminnon ympärillä ja siihen voi kuulua esimerkiksi vastalauseisiin vastaaminen (Ilmainen palautus 15 päivän ajan) ja sitoutumisen asteen esittely (Vastaa kyselyyn – siihen menee vain 30 sekuntia). Tässä jutussa esimerkit keskittyvät lähinnä call-to-action-nappulan teksteihin suomeksi ja englanniksi.

Älä turhaan leiki kainoa. Jos keskustelu ei lopu call-to-actioniin, teet karhunpalveluksen itsellesi ja kumppanillesi.


Hyvän call-to-actionin anatomia

Call-to-actioneita on periaatteessa kahdenlaisia:

1. niitä, joissa Torsti tietää, että haluaa tehdä jotakin

2. niitä, joissa Torsti ei vielä tiedä, että haluaa tehdä jotakin

Haluan kirjoittaa hyvän CTA:n

Molempia yhdistää se, että Torsti haluaa tehdä jotakin. Yksinkertaisin keino kirjoittaa hyvä CTA on asettaa itsensä Torstin asemaan ja täydentää lause ”Minä haluan _________”.

Jos Torsti haluaa tilata uutiskirjeen, hyvä CTA on ”Tilaa uutiskirje”. Saattaa toki olla, että Torsti ei vielä tiedä, että hän haluaa tilata uutiskirjeen, joten hänelle pitää kertoa jotakin hyödyistä, jotka hän saa uutiskirjeen tilaamalla.

Tässä on hyvä hetki kääntää kännykkä esiin ja katsoa selfie-kameraan: onhan siitä mitä teet hyötyä Torstille?

Hyvä.

”Liity joukkoon”, ”Tilaa uutiskirje ja saat novellikokoelman ilmaiseksi”, ”Älä missaa uusimpia trendejä” ovat call-to-actioneita, joissa tilaaja saa jonkin hyödyn: sosiaalisen, vastavuoroisen tai ulkopuolisuuden pelkoa lievittävän.


Huonon call-to-actionin anatomia

”Klikkaa tästä” on sama kuin kaupungin uusin burgeribaari mainostaisi ”Laita ruokaa suuhusi ja pureksi”.

Enkä nyt puhu post-ironisesta äijämarkkinoinnista vaan siitä, että call-to-actionin ei pitäisi huhkia tuplavuoroa ja opastaa käyttäjää siinä, mikä pitäisi käydä muutoin ilmi.

huono-call-to-action

Huonon call-to-actionin määrittely muuten kuin näissä räikeissä tapauksissa on vaikeaaa. On olemassa huonompia ja parempia call-to-actioneita ja ne voit määritellä testaamalla.


Asioita, Joita Copywriterit Eivät Kerro Sinulle

A/B-testaaminen on onneksi helppoa nykyään. Sosiaalisen median mainoskamppiksissa voit usuttaa mainosversiot toistensa kimppuun ja antaa areenan päättää, kumpi saa jatkaa taistelua huomennakin.

A/B-testaus on vapauttavaa. Enää ei tarvitse tietää, mikä toimii. Nyt riittää, että osaat arvioida, mikä voisi toimia. Teet hypoteesin, testaat hypoteesia, analysoit tuloksia ja teet paremman hypoteesin.

Hypoteesejä, testausta ja nopeaa toimintaa varten keräsin alle liudan call-to-action-esimerkkejä suomeksi ja englanniksi. Inspiroidu, varasta, käytä tai heitä.


Call-to-action-esimerkkejä suomeksi ja englanniksi

 

Lisätiedot

Lue lisää
Lisätietoja
Etsi lisätietoa
Näin xxx toimii
Lue koko juttu
Read more
Learn more
Find out more
How xxx works
Read the full story

 

Aloittaminen

Aloita heti
Aloita nyt
Aloita tänään
Start now
Get started now
Start today

 

Tilin luominen

Kirjaudu sisään
Luo tili
Luo ilmainen tili
Kirjaudu
Luo tili ilmaiseksi
Luo tili nyt
Sign in
Sign up
Sign up for free
Log in
Sign up free
Sign up today

 

Nettikauppa

Osta
Siirry kauppaan
Eteenpäin
Taaksepäin
Jatka
Etsi
Lähetä
Vastaa
Lisää ostoskoriin
Lisää ostoksiin
Lisää koriin
Siirry kassalle
Jatka kassalle
Tilaa
Buy
Shop now
Forward
Go back
Continue
Search
Submit
Answer
Add to cart
Add to bag
Add to basket
Proceed to checkout
Continue to checkout
Place your order

 

Sovellukset

Lataa sovellus
Hanki sovellus
Lataa xxx ilmaiseksi
Ilmainen lataus
Lataa ilmainen xxx
Lataa xxx iOS:lle
Lataa xxx Androidille
Lataa iPhonelle
Aloita xxx:n käyttö
Pelaa nyt
Download the app
Get the app
Get xxx, it’s free
Free download
Get your free xxx
Download xxx for iOS
Download xxx for Android
Download for iPhone
Get started with xxx
Play now

 

Tilaaminen

Tilaa uutiskirje
Pidä minut ajan tasalla
Liity joukkoon
Tästä se lähtee
Liity yhteisöömme
Liity tuhansien muiden joukkoon
Liity heti
Subscribe
Keep me informed
Join us
Let’s do it
Join the community
Join thousands of others
Join now

 

Inspiroiva

Löydä xxx
Kyllä, haluan xxx
Hanki enemmän xxx
Saa enemmän xxx
Discover xxx
Yes! I want to xxx
Get more xxx now
Unlock my xxx

 

Keskustelu

Ota yhteyttä
Soita
Lähetä sähköpostia
Jätä soittopyyntö
Anna palautetta
Aloita keskustelu
Aloita chat
Vastaa
Kysy livenä
Contact us
Call
Send email
Request a call
Give feedback
Chat with us
Start chat
Reply
Join live chat

 

Kokeiluversio

Kokeile ilmaiseksi
Aloita kokeilu
Aloita ilmainen kokeilu
Rekisteröidy ilmaiseksi
Käytä xxx ilmaiseksi x kuukautta
Aloita xx päivän ilmainen kokeilu
Tilaa premium
Try it free
Start your trial now
Start the free trial
Register for free
Use xx for free for x months
Start my xx-day free trial
Go premium



Tilaa uutiskirje alla olevalla lomakkeella

Laita uutiskirje tilaten

Tilaa uutiskirje niin saat tilauksen vahvistusviestissä linkin, josta voit ladata tulostettavan lunttilapun, jossa on yhteensä 85 call-to-action-esimerkkiä suomeksi ja englanniksi.

Hyvä CTA ja sen rakenne

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia