Miksi Suomi on…? Mitä Googlen automaattinen täydennys kertoo Suomi-kuvasta

Mitä Google-haun automaattinen täydennys kertoo Suomeen liittyvistä asenteista ja mielikuvista?

Saksalainen, ranskalainen ja suomalainen surffaavat netissä. Saksalainen etsii tietoa Volkswagenin päästöhuijauksesta, ranskalainen metsästää uusinta tryffelireseptiä – ja suomalainen googlaa itseään.

Millainen sitten on Googlen Suomi? Mitä näkyy, kun haun aloittaa sanoilla Why is Finland…?

Google-haun automaattinen täydennys perustuu käyttäjien hakuihin ja verkkosivujen sisältöihin. Se paljastaa armotta ennakkoluulot, joita näppäimistösoturit eivät kehtaa paljastaa muille kuin Googlelle.

Suomi-kuvan tahriintumisesta huolestuneille on hyviä uutisia: useimmin listalla toistuu koulutuksen laatu ja muut myönteiset asiat. Suomeen liitettyjä adjektiiveja ovat mm. great, smart, succesful ja happy.

Suoraan negatiivisia stereotyyppejä on muutama: expensive, boring ja xenophobic. (En laske Kotkaa tässä yhteydessä negatiiviseksi.)

Katso alta koko lista englanninkielisistä täydennyksistä A:sta Z:taan.

Finland according to Google, A-Z

 (Kirjoittaja on oululainen copywriter, joka miettii, missä maassa Minecraft on laitonta.)

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia