Näin et voita Cannes Young Lionsia

Posted on Categories Uncategorized @fiTags 0
Cannes Lions ja vinkit

Minulla on kaksi mottoa:

1) Jos ei ole koskaan oppinut häviämään, on pakko voittaa.

2) #hyviäasioitatuleevielä

Pidän enemmän jälkimmäisestä, mutta viime viikon matka Cannes Lions -luovuusfestareille oli kaalilaatikonsuloinen: pääsin kilpailemaan vielä kerran nuorille mainonnan ja markkinoinnin toivoille tarkoitetuissa Cannes Young Lions -kisoissa, mutta voitto ei tälläkään kertaa osunut kohdalle. Vuonna 2015 osallistuin luovien toimistojen creativeille tarkoitettuun Filmi-sarjaan ja tänä vuonna asiakasyritysten epäluoville tarkoitettuun Marketers-sarjaan. (Eron huomaa siinä, että muissa sarjoissa käytettiin iMaciä ja Adoben Creative Cloudia, kun taas Marketersissa, Mediassa ja PR:ssä käytettiin PC:tä, jossa oli “an image editing software” eli Paint.net.)

Viime kerran jälkeen tiivistin Cannes-leijonan voittamisen vinkit näihin neljään:

1. Fuck the brief

2. Panosta ideaan, älä toteutukseen

3. Kun muut ziggaa, zoggaa

4. Vältä tosi pahaa hyvää

Unohdin omat neuvoni ja teimme kilpailutyössämme jotakuinkin kaikki nuo virheet. Niille, joilla on vielä mahdollisuus tuoda Suomeen Cannes Lions -kultaa, haluankin tällä kertaa antaa vinkit siihen, miten leijonaa ei tuoda kotiin saunomaan.

1. Lue briiffi huolella läpi

Asiakas, joka tässä kilpailussa on jokin hyväntekeväisyysjärjestö, on nähnyt paljon vaivaa briiffin eteen. Kunnioita heidän toiveitaan, etenkin kohdeyleisöä ja mahdollisia vältettäviä aiheita. Perimätiedon mukaan tämän vuoden Film-sarjassa asiakas toivoi, etteivät filmit käsittelisi piratismia. Saman perimätiedon mukaan tämän vuoden kolmen kärki käsitteli piratismia.

2. Tee työ, jota ei tarvitse hävetä

Mikä meissä suomalaisissa on? Miksi me aina halutaan tehdä niin hyvää? Fiilataan ja fiksaillaan, hinkataan pilkkua ja pikseliä?

Häpeä. Se se on. Työparini Noora sanoi hyvin, että suomalaiset eivät ole tunteettomia vaan niin tunteellisia, että pyrkivät kaikin keinoin välttämään voimakkaita tunteita. Ja suurin niistä on tunnetusti häpeä.

Jos et halua voittaa Cannes Young Lionsia, panosta työsi laatuun ja tee siitä mahdollisimman hyvä.

3. Noudata sääntöjä

Juttelimme erään Tanskan tiimin kanssa ja he kertoivat, miten olivat ratkaisseet PC:n ohjelmistopuutteet. Lataamalla oman Adobe Creative Cloudin PC:lle välittämättä varoituksista, että kaikki näyttöjä tarkkaillaan ja kaikenlainen vilunki on ankarasti kiellettyä. Hatunnosto tanskalaisille ja Shakespearelle, jolla oli tarkka nenä jo vuosisatoja sitten.

Voittamisen kolme teesiä

Minulla oli kaksi mahdollisuutta löytää Cannes Young Lionsin kultainen avain, voittamisen teesit. Viime perjantaina palkintojenjaon jälkeen minun piti hyväksyä se, että tämän kisan voittoreseptiä en onnistunut ratkaisemaan. Häviämisen vinkit, jotka yllä annoin, eivät ole katkeraa tilitystä vaan Cannesin Ibis Budget Hotellista tilattu aamuherätys. Sääntöjä ja briiffiä noudattamalla ei pidäkään voittaa muissa kuin kristillisissä TV-elokuvissa.

Parinkymmenen tiimin joukosta erottumiseen tarvitaan muutakin kuin hyvää työtä. Siinä tarvitaan kanttia kestää totaalisen häviön mahdollisuus, hippunen hyvää tuuria ja vielä jotakin muuta. Jos keksitte sen niin kertokaa minulle – ja etenkin tuleville leijonille.

Kirjoittaja on oululainen copywriter, jonka Näin voitat -juttusarjassa on voitettu mm. Martti Joenpolven ja J.H. Erkon kirjoituskilpailut ja hävitty maailman huonoimmalla sarjakuvalla.

Cannes Lions ja vinkit

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia