Onko sinulla jo responsiivinen slogan?

Responsiivinen slogan, eli elävä iskulause, on syksyn 2015 kuumia designtrendejä. Graafikot ovat suunnitelleet päätelaitteen mukaan skaalautuvia elementtejä jo vuosia, mutta nyt trendi valtaa tekstisuunnittelunkin.

Ruutu pieni. Slogan iso.

Siinäpä pulma, joka tekstisuunnittelijan näkökulmasta on perinteisesti totuttu ratkaisemaan kirveellä eikä kirurginveitsellä. Responsiivinen tekstisuunnittelu ratkaisee kuitenkin ongelman, joka on tuttu monille markkinointiosastoille: mainostoimistolle on maksettu kalliista sloganista ja sitten sanotaan, että se ei mahdukaan ilmoitukseen/tarranurkkaan/somepostaukseen.


Mikä on responsiivinen slogan?

Yksinkertaisuudessaan responsiivinen iskulausesuunnittelu tarkoittaa sitä, että slogan divisioidaan breikkipointeista segmentteihin, joiden manifestointi riippuu end-userin käyttämän applikaation vaatimasta näyttöpinta-alasta.

Taitava tekstisuunnittelija ottaa responsiivisuuden huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Jos olet tehnyt juuri kalliin brändiuudistuksen, älä huoli: suurin osa sloganeista voidaan päivittää responsiivisiksi myös käyttöönoton jälkeen.


Miten teen sloganista responsiivisen?

Voit tehdä päivityksen itse tai antaa sen ammattilaisen tehtäväksi. Tässä lyhyet ohjeet, joissa käytämme esimerkkinä Niken ikonista Just Do It -iskulausetta.

Swoosh

Niken Just Do It responsiivisena.

1. Jaa iskulause osiin

Just | do | it | . Yleensä rajat ovat sanojen välissä, mutta jos iskulauseessasi on yhdyssanoja, voit kokeilla erottaa määrite- ja perusosan toisistaan.

2. Järjestä osat tärkeysjärjestykseen

Mitkä sanat kantavat suurimman osan merkityksestä? Numeroi iskulauseen osat tärkeysjärjestyksessä tärkeimmästä vähäisimpään.

1. Do

2. Just

3. It

3. Määritä murtokohdat

Mitkä iskulauseen osat toimivat parhaiten yhdessä? Kokeile rohkeasti erilaisia yhdistelmiä, mutta määrittele lopuksi järjestys, jossa slogan skaalautuu.

1. Just Do It

2. Do It

3. Do

Harjoitus. Tee seuraavasta sloganista responsiivinen: “Asiantuntevaa ja luotettavaa hammashoidon palvelua jo vuodesta 1997.” Jaa ratkaisusi kommenteissa.


Kokeile myös näitä vinkkejä

Hyödynnä programmatiivinen slogan. Käytä responsiivista slogania ostoprosessin eri vaiheissa. Alkuvaiheessa ostaja tarvitsee tietoa tuotteesta, jolloin voit käyttää pitempää versiota. Uudelleenmarkkinointitilanteessa lyhyt on tehokasta: Do It, Do It, Do It, Do It, DO IT.

Laajenna. Laajenna. Laajenna. Älä unohda, että responsiivisuus ei tarkoita vain leikkaamista. Jos päätelaitteen näyttö on iso, voit lisätä iskulauseeseesi sanoja, koska tyhjä tila on merkki mielikuvituksettomuudesta.

Muista: Just Do It Bravely, Efficiently & Affordably

Kirjoittaja on copywriter, joka on kyllästynyt siihen, että vain graafikot saavat innostua kuumista trendeistä.


Sinua voisi kiinnostaa myös tämä kirjoitus >>

5 helppoa keinoa kirjoittaa helppo slogan

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia