Tekstiseikkailu elää

Tekstiseikkailu

Tekstiseikkailu on tuttu pelimuoto ysärin lapsille. Yleensä heräät oudosta paikasta ja sinun täytyy valita, mitä tietä lähdet seuraamaan. Tarina etenee tekstin keinoin ja valittavana on vain muutama vaihtoehto.

  1. Jatka lukemista
  2. Poistu sivulta

 

Tekstiseikkailu Twitterissä

Tekstiseikkailu elää. Mieleeni juolahti eilen, että Twitterin äänestystyökalu on omiaan livetekstiseikkailuun. Luovuuteni terävöittämiseksi aloitin #TwitterQuest-häsällä lyhyen tekstiseikkailun.


 

Tekstiseikkailun elementit: tarina ja jännitys

Laitoin ensimmäisen kyselyn vastausajaksi ensin 15 minuuttia, jotta ensimmäinen twiitti saisi mahdollimman paljon näkyvyyttä, mutta kyselyyn vastanneet muistaisivat myös palata lukemaan seuraavan twiitin.

Tuon viidentoista minuutin aikana hahmottelin tarinan seuraavan osan. Kirjoitin molemmat vaihtoehdot valmiiksi ja yritin salamapähkäillä mihin tarina johtaa. Tarina alkoi vahvasti alastomana juna-aseman vessasta, mutta alkutilannetta lukuunottamatta en tiennyt, mihin suuntaan tarina veisi.


 

Kuinka lukija koukutetaan?

Tarinan edetessä pudotin vastausajan viiteen minuuttiin, jotta tarina etenisi vauhdikkaammin. Tekstiseikkailun puolessa välissä yksittäinen osanen sai eniten ääniä, 10 kaikkiaan, ja siitä äänten määrä laski loppua kohden. Ihannetapauksessahan äänten määrä olisi kasvanut eksponentiaalisesti kunnes Barack Obamakin olisi ottanut osaa #TwitterQuestiin.

Huolellisemmalla suunnittelulla Twitter-tekstiseikkailusta olisi varmasti saanut lukijaa paremmin koukuttavan. Viiden minuutin aikana suunniteltu tarina oli osittain junnaava, joskin välillä koin improvisaatioteatteriin verrattavia pieniä onnistumisen kokemuksia.


 

Loppu hyvin, kaikki hyvin

Kuka on Paolo? Miksi päähenkilö on herännyt alasti vessasta? Miten saan tarinan lopetettua kunnialla?

Klassisten väriflashbackien kautta minullekin valkeni, että kyseessä on perinteisen kännitarinan sijaan opettavainen moderni satu, jonka lopussa selviää, että päähenkilö on pellemaniaan hurahtanut katumoitsija.

(Toisena vaihtoehtona oli päättää tarina Susikoira-Roi-vitsiin, mutta kuka muu tarinan hakkeroi kuin hakkeri tarinoi, Susikoira-Roi-oi… Ehkä oli parempi, etten yrittänytkään.)


 

Mitä brändit voivat oppia tekstiseikkailuista?

Spontaani #TwitterQuest oli hektisyydessään sykähdyttävä – siis minulle. Lukijalle ja kokijalle tarinasta luultavasti puuttui vahva punainen lanka. Tarinan genre vaihtui melkeinpä twiitistä toiseen eikä kaikkiin tarinassa herätettyihin kysymyksiin annettu kunnollista vastausta.

Jos olet brändi ja luet tätä kirjoitusta, muista tämä: aseta tavoite, suunnittele ja toteuta sen mukaisesti. Kaikille oikeille lukijoille viesti on sama: #TwitterQuest on helppo kirjoittaa kokonaisuudessaan valmiiksi ja julkaista Twitterissä pieninä palasina. Kun hiominen tapahtuu etukäteen, myös lukija voi heittäytyä paremmin tarinaan mukaan.

Voinko minäkin tehdä oman Twitter-tekstiseikkailun?

Ehdottomasti. Muista tägätä minut @JukkaAhola. Näen mielelläni, millaisen tarinan kerrot.


 

Sinua voisivat kiinnostaa myös nämä tekstiseikkailut>>

Jäniksen verta | Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston kirjoituskilpailun voittaja
Alastiko | J. H. Erkon kirjoituskilpailun voittajakokoelma

Tekstiseikkailu

Kommentoi

*

Muita kirjoituksia